Afrika nemá metro.

Autor: Michaela Hustá | 29.3.2018 o 16:45 | (upravené 30.3.2018 o 14:25) Karma článku: 2,40 | Prečítané:  261x

Keďže môj prvý blog o pobyte v Kapskom meste mal taký úspech:), rozhodla som sa napísať jeho pokračovanie. Predtým som písala skôr o prírode a turistických atrakciách v krajine, teraz by som sa chcela viac sústrediť na

tamojšiu spoločnosť a život ľudí v krajine.

Južná Afrika je veľmi bohatá krajina, ale takmer 99% bohatých, či aspoň priemerne zarábajúcich ľudí, sú belosi. Výnimkou sú černošskí športovci, umelci, spisovatelia, herci no a samozrejme politici. Možno sa tento pomer zmení, keďže aj do Juhoafrickej Republiky postupne prenikajú zahraniční investori a v ústave si uzákonili, že každá zahraničná firma musí zamestnávať 70% černochov a len 30% príslušníkov ostatných rás, vrátane belochov. Výnimkou sú Číňania, ktorí si na najvyššom ústavnom súde vysúdili, že ich budú pre pracovné účely považovať za černochov, takže z toho môžeme vidieť, že korupcia funguje aj na južnej pologuli. V JAR majú jednotnú 14%-nú daň a silné odbory. Minimálna mzda nie je uzákonená, ale upratovačka zarobí v priemere toľko, čo aj u nás, učiteľ zhruba 3x viac. Podľa domácich však najviac zarábajú obchodníci na burze. Čo sa týka školstva, deti majú trojročnú prípravku, z toho jeden rok povinná a potom nasleduje povinná 8 -ročná školská dochádzka. V Kapskom meste je známa univerzita, na ktorej sa dá študovať medicína, právo či informatika, prípadne zahraniční záujemcovia sa môžu prihlásiť na kurz anglického jazyka. V JAR majú tiež zdravotníctvo na vysokej úrovni.

Krajina sa okrem nerastného bohatstva - diamanty, zlato a najmladší uznaný drahokam, označovaný aj ako drahokam 21. storočia - tanzanit,  sa môže pýšiť aj šikovnými obchodníkmi - pochádza odtiaľ napr. sieť Pepco, jej prevádzky sú aj v niektorých slovenských mestách a tiež majú patentované módne výrobky z drevenými súčasťami - hodinky, motýliky, okuliare, či šiltovky s dreveným šiltom.

Ako personalistka som najviac obdivovala systém zamestnanosti, či skôr prezamestnanosti, všade od reštaurácie po benzínovú pumpu pracuje asi tak 50 ľudí - jeden človek za vás natankuje benzín, ďalší vám za ten čas umyje okná na aute, tretí vám spočíta účet, štvrtý vám donesie výdavok a podobne.

Pred majstrovstvami vo futbale v roku 2010 vybudovali novú cestu, ktorá spája Kapské mesto s Mysom Dobrej nádeje. Na ceste vyberajú mýto a nachádza sa na nej aj jeden semafor. Kým u nás sme zvyknutí na automatické prepínanie, v JAR stojí na každej strane úseku skupinka ľudí, dvaja sa dohadujú vysielačkou, ďalší dvaja na základe ich pokynov prepínajú semafory - ručne! Potom je tam ďalšia dvojica, ktorá máva červenými zástavkami, čo si tou morzeovkou signalizujú, to nemám ani potuchy a potom je tam skupinka ľudí, ktorí na danom úseku zbierajú odpadky a potom tam ešte nejakí ďalší postávajú a robia neviem čo, ale zrejme pomáhajú tým ostatným. Pokiaľ ide o mýto, tak jednému človeku ho zaplatíte, ďalší vám vydá doklad, že ste ho zaplatili, ďalší maník na to hodí pečiatku a niekto vás ešte aj skontroluje, či ste po tej ceste aj skutočne prešli. V meste zas fungujú úderné trojky, ktoré za sebou ťahajú vozíky s metlami a s vedrami s vodou. Každú chvíľu sa zastavia, pozametajú všetko naokolo, poumývajú všetko v dohľade od dopravných značiek cez lavičky a idú zas o kus ďalej. je to obdoba sociálnych dávok, ktoré si nezamestnaní takto musia zaslúžiť.

Bohužiaľ majú tiež problémy s migrantmi, ktorí sú v krajine nelegálne, nemajú žiadne doklady a preto nemôžu pracovať, ani poberať sociálne dávky. V centre mesta a cez deň je situácia bezpečná práve tak, ako v ktorejkoľvek európskej metropole, ale ľudia na periférii bývajú v strážených satelitných mestečkách za múrom, elektrickým a žiletkovým plotom so zamrežovanými okenicami, aj keď tie boli zrejme pôvodne dávané kvôli opiciam, aby nekradli z domov jedlo. Deti ráno nasadnú v areáli mestečka do školského autobusu, z ktorého vystúpia v stráženom areáli školy, dospelí zas cestujú autami do práce do centra. V Kapskom meste jazdí dosť veľa kabrioletov, zrejme preto, že počasie je väčšinou pekné a ustálené, málokedy tam prší.

A prečo má článok v názve metro? V Kapskom meste sa ho rozhodli vybudovať. Z dobrého úmyslu im ostali vybudované podchody, do ktorých sa inak nedostanete iba cez turniket a na kartu, takže sú relatívne čisté a bezpečné. Zrejme im ale neostali peniaze na vybudovanie skutočných podzemných dráh, takže všetky koľajnice vedú pekne po zemi. No a čo, že v Afrike nie je metro? Veď na Slovensku tiež nie.:)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočnerova minulosť nenecháva veľa pochybností

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.


Už ste čítali?