reklama

Malé zamyslenie nad veľkými knihami.

V dnešnom svete je ekonomika jedným z rozhodujúcich faktorov, preto som sa, napriek absencii ekonomického vzdelania rozhodla, že si čo-to aj na túto tému prečítam . Zlákala ma knižná trilógia jedného z najlepších slovenských

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

ekonómov, pána Ľudovíta Ódora, súčasného viceguvernéra Národnej banky Slovenska, v ktorej s humorom a zrozumiteľne uvádza čitateľa do sveta financií. Milo ma prekvapil aj fakt, že do svojich kníh zahrnul aj príspevky iných významných ekonómov a ich pohľady na súčasné dianie nielen na Slovensku, ale aj vo svete.

Najmä jeho kniha Ekonómia z nadhľadu by sa mala stať povinným čítaním, pretože každý z nás je vlastne ekonómom aspoň sám pre seba, prípadne pre svoju rodinu. Nechcela by som tu rozoberať jednotlivé state, ale skôr vyzdvihnúť jednoduchosť, ktorá je potrebná pre takých laikov ako som ja a vtipnosť, s akou sa dokáže pozerať aj na suché ekonomické témy. V súvislosti s faktom, že na cca 5 miliónov občanov ( ak nerátam deti a mládež do 18. rokov) na Slovensku pripadá 1 milión exekúcií, je nanajvýš potrebné sa nad touto situáciou zamyslieť, k čomu nám knihy p. Ódora dávajú výbornú príležitosť. Chápem, že mladí ľudia často nemajú inú možnosť ako si zabezpečiť strechu nad hlavou, iba vziať si hypotekárny úver. To sa dá pochopiť, aj keď aj pritom je potrebné myslieť na príslovečné "zadné kolieska" ( strata zamestnania, zhoršenie zdravotného stavu a pod. ). Brať si však spotrebné úvery na dovolenky, či vianočné darčeky považujem osobne za hlúposť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tejto súvislosti sa mi pozdávala jedna myšlienka autora, ktorý je ochotný ekonomickú problematiku popularizovať aj osobne na školách formou prednášok. Takáto forma vzdelávania by sa mala dostať aj do programu výučby základných a stredných škôl. Od čias, kedy som chodila ja do školy, sa toho dosť zmenilo, napriek tomu sa systém výučby dá určite ešte vylepšiť. Každý človek by mal mať celkový prehľad o dianí vo svete, poznať dejiny svojho národa i krajinu v ktorej žije aj vedieť správne používať svoj materinský jazyk, prípadne cudzie jazyky a počítače. Ten kto má o niektorú problematiku hlbší záujem, ten si ju aj sám vo voľnom čase naštuduje. Ja napríklad milujem literatúru, najmä poéziu, ale nemyslím si, že by žiaci na školách k životu nevyhnutne potrebovali vedieť rok, kedy sa ktorý spisovateľ narodil, či zomrel, ďaleko užitočnejšia je podľa môjho názoru oblasť hospodárenia jednotlivca, rodiny aj celej spoločnosti. Často sa stáva, že stredoškolák, ktorý žil doma s rodičmi si pri prechode na vysokú školu mimo miesta bydliska nevie poradiť s financiami, alebo aj deti z detských domovov, ktoré musia po 18. roku opustiť detský domov, takých príkladov z praxe by bolo iste veľa. Možno by v rámci projektu "Učiace sa Slovensko" ( prípadne duálneho vzdelávania ) bolo možné rozšíriť vzdelávanie nielen na fyzickú, ale aj na duševnú prípravu na zamestnanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako personalistke sa mi často stáva, že uchádzači o prácu nevedia poriadne napísať žiadosť o prijatie, vypracovať svoj životopis či motivačný list. Nie sú pripravení na zapojenie sa do pracovného procesu, často nevedia vychádzať so spolupracovníkmi a podobne. Raz som sa o tom zmienila pri jednej debate na škole a bolo mi povedané, že na ich škole ( bola to obchodná akadémia ) sa predsa preberá aj táto tematika. Pri všetkej úcte, ale ak daný predmet vyučuje človek, ktorý v živote napísal len jeden - vlastný životopis a zúčastnil sa jedného, prípadne dvoch pohovorov na škole pred tridsiatimi rokmi, tak nemá a nemôže mať ani potuchy o tom, aké sú požiadavky firiem v dnešnej dobe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by sa v každom okrese našiel čo i len jeden odborník na ekonomiku ( riaditeľ banky či poisťovne ), ktorý by venoval hodinu týždenne vzdelávaniu žiakov, tak by sa určite našli aj personalisti z firiem na to, aby pomáhali študentom. Hoci aj zadarmo, už len z toho dôvodu, aby sme nemuseli stále plakať, že už nemáme dobrých ľudí, ktorých by sme mohli zamestnať:)

A čo napísať na záver? Po prečítaní týchto kníh, ktoré vyšli mimochodom pod zaujímavým názvom "Trilógia ako prasa", som sa na mnohé ekonomické záležitosti začala dívať inak. A môžem každému len odporučiť, aby si ich tiež prečítal.

Michaela Hustá

Michaela Hustá

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Pracujem ako personalistka v jednom nemenovanom výrobnom podniku. Vo voľnom čase rada cestujem a čítam knihy. Som utopistka s občasnými sklonmi k tvrdohlavosti a zachraňovaniu sveta. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu